creatieve-trends-2019-thumb

2019. Wat gaat het ons brengen?

Het is januari en de trends en voorspellingen voor het komende jaar vliegen je weer om de oren. Waar gaat het om in 2019? Wat zijn de creatieve trends voor 2019? Alle trendwatchers en goeroes buigen zich erover. Social blockchain. Meer natuur op Instagram. Artic blue in de keuken.
Bij Random Creatives gingen we er eens goed voor zitten en pikten een paar trends uit die volgens ons in 2019 het creatieve speelveld gaan beïnvloeden. Onze creatieve trends.

social-activismWe gaan ergens voor staan. | Social Activism online

Activisme krijgt steeds meer ruimte in de media. De jongere generaties (vooral generatie Alpha) die bijna alleen maar leven op social media, zullen hun invloed op de wereld vergroten door een standpunt te nemen en deze luid te verkondigen. En hun bereik is groot. De Never again campagne is een goed voorbeeld van de kracht van een activistische (online) beweging.

Ook merken en organisaties gaan steeds meer ergens voor staan. Ze worden steeds meer een ‘voice for the underrepresented voices’. Een duurzaam imago of milieubewust karakter is niet meer genoeg. Organisaties gaan zich steeds meer politiek kleuren, opkomen voor gemarginaliseerde groepen en voor idealen staan die passen bij hun waarden. Gesteund door de social media generatie. Patagonia laat als sterk groeiend merk zien hoe effectief het kan worden toegepast.

Blijf je in 2019 bewust iedereen te vriend houden, dan kan dit weleens een averechts effect hebben. 2019: Time to take a stance! Campagnes en concepten krijgen een activistisch randje.

branded-contentBranding!…Maar dan subtiel. | Branded content 2019

Reclame is dood, zei reclame goeroe Andrew Essex enkele maanden geleden. Een overload aan prikkels, dat was het. Veel platforms. Veel boodschappen. Wordt dat minder? Wordt dat één van de creatieve trends? Niet per se. Als het aan Trendhunter ligt gaat de consument anders worden benaderd. Door nog meer en slimmer aan content branding te doen. In 2019 zien we de verdere opkomst van branded podcasts, branded experiences en branded human interest stories, zoals door TNY studio werd gedaan.

De consument wordt niet meer door de strot geduwd wat ze moeten kopen of doen. De originele content en het oprechte feitelijke verhaal, gaan dit jaar steeds meer onze houding ten opzichte van merken en organisaties bepalen.

Kijk in 2019 creatief naar welke content/thema bij jouw organisatie past en probeer deze te claimen. Laat authentieke content voor je spreken.

social bubbleJouw bubbel, mijn bubbel. | Filter bubbles

Dat we steeds meer in onze eigen ‘bubbel’ belanden is de laatste jaren een feit. We kiezen zelf onze nieuwsbronnen. De informatie die we tot ons nemen komt van algoritmes die passen bij onze bubbel. Uiteindelijk creëren we een omgeving waarbij we weinig in contact komen met prikkels buiten onze bubbel.

Voor organisaties en merken wordt het in 2019 nog meer zaak om bubbels binnen te dringen. Niet te doen klappen, maar mee te doen met het ‘echte gesprek’. Waar hebben mensen het in bepaalde (online)groepen over? En hoe word ik onderdeel van de groep en dus het authentieke gesprek? Bewust worden van de online filter bubble is een must.

En ben je echt brave and bold. Dan probeer je juist wel de bubbels te breken. Zoek je de verbinding tussen mensen. Creëer je eigen branded content brug over de grenzen heen. Zoals het Hi from the other side project. Of zoals in de Trendrede 2019 staat: van bubbles naar communicerende cirkels.

Dus… creatieve trends 2019. Wat wordt het?

Als we alles lezen en moeten geloven… 2019 wordt een verwarrend jaar. Want we gaan met z’n allen staan voor waar we in geloven. We gaan communicatiemiddelen branden. Authentieke uitingen claimen. Wat uiteindelijk bubbel verstevigend werkt. Máár we gaan elkaar ook opzoeken in de tussenruimte. Bruggen smeden.

Misschien wordt het wel het jaar van het omarmen van het ongemak. Jij gelooft hierin en ik hierin. Laten we elkaar vinden in het elkaar niet snappen. Een uitdaging op creatief gebied. Een balans vinden tussen staan voor je creatieve uiting en dan connectie zoeken met de ongemakkelijke ander.

Neem contact met ons op om jouw creatieve trends voor 2019 te bespreken. We nemen ze graag met je door om zo jouw organisatie of concept klaar te stomen voor 2019 and beyond.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *