steep-analyse-random-creatives

Welke invloed heeft de samenleving op een eventconcept?

De STEEP analyse

Een strategie implementatie, campagne lancering of event organiseren… ze staan niet op zichzelf. Je bent afhankelijk van vele factoren. Én er is veel invloed van buitenaf. Dat is iets wat we vaak vergeten als we bezig zijn met ons werk om als organisatie verder te komen. We laten je graag zien hoe dat wel kan met de STEEP analyse.

Ontwikkelingen in de samenleving

Vooral in snel veranderende tijden, is het nodig om bewust te zijn van de maatschappij om je heen en wat er zich afspeelt. Onder andere door social media kan je doelgroep of de samenleving waar je midden in staat, van inzicht veranderen. Denk aan de Black Live Matters beweging of het coronavirus. Ontwikkelingen die invloed hebben op je organisatie, strategie, campagne en boodschap. Ontwikkelingen waarop je als organisatie zelf geen invloed hebt, maar die er wel zijn en waar je wat mee moet!

Je boodschap moet passen bij de veranderende wereld. Mocht je geen goeie omgevingsanalyse maken, dan kan je de plank volledig misslaan en in extreme gevallen je doelgroep niet bereiken of tegen je keren. Of het nou om intern of extern gerichte uitingen gaat.
Daarom is het van belang om scenario’s te schetsen. Om vooruit te kijken welke ontwikkelingen er zijn en wat voor effect deze kunnen hebben op je event.

Nou is scenarioschetsen een langer traject. Toch zijn er kleine methoden die je kan toepassen om toch bewuster om te gaan met je maatschappelijke omgeving. Graag introduceren wij de STEEP analyse. Een methode die wij vaak met klanten gebruiken om inzicht te krijgen in invloedrijke maatschappelijke ontwikkelingen.

STEEP Analyse

De STEEP analyse wordt vaak gebruikt door organisaties die meer duidelijkheid willen over hoe omgevingsfactoren invloed gaan hebben op hun business of target group. De analyse is gebaseerd op 5 thema’s die worden bekeken en daarna gewogen. Welk thema heeft het meeste invloed op mijn doelgroep? De analyse is niet statisch en wordt dus doorlopend gedaan. De wereld blijft veranderen, dus zorg dat je blijft analyseren.

Social

Alle sociale factoren die van invloed zijn. Denk aan consumenten trends. Lifestyle ontwikkelingen. Zelfs inkomensverdeling of bevolkingsontwikkeling.
Vooral bij campagnes en events gericht op een nieuwe doelgroep is het belangrijk om dit soort factoren mee te nemen. Leef je in in de sociale wereld van je klanten

Technological

Dan gaat het om nieuwe technologische ontwikkelingen. Denk aan de komst van 5G en TikTok of het toenemende gebruik van drones. Maar ook privacy en technologie vallen hieronder.
Natuurlijk heeft dit invloed op de techniek die je gebruikt op bijvoorbeeld een event. Maar het gaat nog verder. Hoe digibeet is je doelgroep? Is er een juist een hang naar minder technologie? Zijn nieuwe technologieën concurrentie voor boodschap of juist een aanvulling? Kansen genoeg.

Economical

Hoe staan we er economisch voor? Hebben mensen veel te besteden? Waar geven mensen geld aan uit? Hoe staat de branche van jouw organisatie of opdrachtgever er financieel voor? Belangrijke informatie om rekening mee te houden.

Environmental

Zeker de laatste paar jaar een hele belangrijke geworden. Duurzaamheid. Wat zijn de ontwikkelingen en hoe raken die ons? Is het gedrag van de markt en de wens van de doelgroep veranderd? Sommige events zijn volledig vegan, vanwege de wens vanuit de samenleving.

Political

De politiek heeft de laatste tijd erg veel effect op organisaties. Als het nou gaat om vergunningen, privacy regels of 1,5 m afstand. Elke organisatie is er wel op één of ander manier door beinvloedt.

De 5 thema’s van STEEP overlappen elkaar. Techniek en politiek komen elkaar tegen als het om privacy wetgeving gaat bijvoorbeeld.

Leuk die thema’s… en nu?

Bij elk thema stel je jezelf de volgende 2 vragen:

  • Welke toekomstige trends of ontwikkelingen zijn van invloed op onze huidige en toekomstige klanten/doelgroep?
  • Wanneer zullen die ontwikkelingen zich voor doen?

Als je alle vijf de thema’s op die manier afgaat, krijg je een duidelijk beeld van ontwikkelingen die invloedrijk kunnen zijn voor jou.. Het is geen uitputtende lijst met ontwikkelingen, maar er bij stil staan helpt al enorm. Bewust de tijd ervoor nemen, zal niet alleen richting geven, maar je ook bewuster maken van hoe je je boodschap neer wilt zetten.

Neem de tijd voor een STEEP analyse en zorg dat jouw uitingen passen bij de samenleving, jouw boodschap en jouw doelgroep. Om zo te laten zien dat jullie als organisatie midden in de samenleving staan.

Hulp nodig bij de eerste stappen zetten? Neem contact met ons op, we helpen je graag op weg.

De laatste opmerking moet worden goedgekeurd.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *